Geschiedenis van de Land Rover series 3
De Land Rover Series 3 was een verder ontwikkeling van de Land Rover Series 2a en werd gebouwd tussen 1971 en 1985. Het is de meest gebouwde van de Series Land Rovers met circa 440.000 exemplaren.
Het meest in de oog springende detail in de overgang van Series 2a naar Series 3 was de montage van een plastic grill. Hier werd in het begin door sommige gebruikers over geklaagd bij de PR afdeling van Land Rover omdat sommige mensen de vorige metalen grill schijnbaar gebruikten als barbeque ijzer in het landschap.
Gedurende Series 3 productie kwam er synchromesh op alle versnellingen, autogordels werden standaard en het instrumentenpaneel verhuisde naar voor de bestuurder. De 1.000.000 ste Land Rover rolde in 1976 van de band. In 1984 werd de Land Rover Series 3 vervangen door de Land Rover Defender.
Het Belgische Leger heeft enkele honderden Land Rover Series 3 88 inch 4 x 2 gehad. Deze waren uitgevoerd met een “limited slip differential”, waardoor de terreinvaardigheid beperkt behouden is gebleven ondanks de 4 x 2 aandrijving. Deze Land Rovers zijn vooral in gebruik geweest als auto met chauffeur voor officieren, militaire geestelijken en militaire politie. Deze wagens zijn geleverd in 1974 en 1975 en zijn in circa 1986 buiten gebruik gesteld.