Land Rover Minerva Series 1 Ambulance uit 1953

Land Rover Minerva Series 1 Ambulance uit 1953

De Land Rover Minerva is gebaseerd op de Land Rover Series 1 zoals die tussen 1948 en 1953 gemaakt werd in 80 inch vorm in Engeland.
Wij hebben twee Minerva’s inzetbaar in ons bezit; Een Ambulance en een uit het Belgische leger.

 

Onze Ambulance Minerva is uit december 1953 is een stretcher wagen. Er zat een soort metalen geraamte achterin waar 2 stretchers op konden en een extra uitstulping aan de kap om de gewonden te bedenken. Die extra spullen werden door volgende eigenaren meestal weg gegooid en dat is bij ons exemplaar waarschijnlijk ook gebeurd. Er stonden lang veel stretcher wagens op reserve bij het Belgische leger. Er zijn er circa 241 van gemaakt, hiervan zijn er veel overgebleven omdat deze weinig gebruikt zijn in hun dienst jaren.

 

Naast deze twee inzetbare Minerva’s hebben wij ook nog enkele op te knappen Minerva’s, zoals een brandweer van de Belgische Luchtmacht en een Rijkswacht. Deze zullen in de toekomst worden gerestaureerd zodat deze ook inzetbaar zijn bij de verschillende evenementen.

Geschiedenis van de Land Rover Minerva

Het Belgische leger had een vervanger nodig voor de ca. 500 Willys MBs die ze nog als Tweede Wereldoorlog surplus in gebruik hadden. Hiertoe kwamen in 1951 de Willys CJ3a en de Land Rover 80 inch Series 1 in beeld om die behoefte te dekken. Na testritten met beide auto’s werd voor de Land Rover gekozen Hetgeen mede een rol speelde was de hoeveel onderdelen die lokaal in Belgie betrokken konden worden en assemblage in een Belgische fabriek. Dit bleek de doorslag te geven. Voor de Land Rover assemblage werd gekozen voor de fabrieken van Minerva in Mortsel bij Antwerpen.  Minerva stond voor de oorlog bekend als fabrikant van luxe automobielen, vrachtwagen en autobussen. Het bedrijf was zwaar beschadigd de Tweede Wereldoorlog uitgekomen en zou nooit meer de glorie van weleer beleven.

 

Er werden na de oorlog diverse automobielen van andere bedrijven geassembleerd. In het najaar van 1951 begon men met de assemblage van de Land Rover Series 1 met uiteindelijk een stalen carrosserie in plaats van de aluminium van Land Rover. Typerend zijn de knik spatborden van voren die gemakkelijker te maken waren dan de geronde van Land Rover. In het begin leverde Land Rover ook nog chassis en schutbord, maar na verloop van tijd maakte Minerva deze ook zelf en leverde Land Rover alleen nog de motor, motorcomponenten en het dashboard.

 

Het Belgische leger nam ca. 8400 Minerva’s af. Minerva assembleerde ook nog ca. 370 Land Rover Series 1 voor de Rijkswacht en er waren ca. 30 burger Minerva’s. Een en ander werd uitgeleverd tot het voorjaar van 1955.

 

Er ontstond een geschil met Land Rover over dat Minerva niet tijdig en onvolledig omschakelde naar 86 inch versies van de nieuwere Land Rover Series 1. Uiteindelijk wilde Land Rover de betrekkingen verbreken, maar in een buiten de rechtbank gesloten akkoord bouwde Minerva in de jaren 1954-1956 nog 1100 86 inch versies van hun versie van de Land Rover series 1. Deze waren alle burgerversies die ook geëxporteerd werden.

 

Het Belgische leger had naast gewone Minerva’s ook uitvoeringen als ambulance, een versie met radio of mitrailleur, paraversie, leswagen en gepantserd voertuig. Een heel speciale uitvoering is een brandweer voertuig van de Belgische Luchtmacht dat poederblussers vervoerde om interieurbranden van vliegtuigen te blussen (Ceagol powder, een voorloper van Halon). Verder had het voertuig nog CO2 blussers.

 

Verder nam de Rijkswacht rond 1960 480 Minerva’s voor patrouillediensten over die blauw geschilderd werden en een politie uitrusting kregen. De Rijkswacht had al ca. 500 Land Rover Series 1, vooral geleverd in 1951 en 1952.

Categorie
Inzetbare wagens