Austin Champ uit 1954
De Austin Champ is de civiele naam van een voertuig van het Brits leger gemaakt door de Austin Motor Company. De officiele militaire naam van het voertuig was “Truck, ¼ ton, CT, 4 x 4, Cargo & FFW (Fitted For Wireless)”. De naam Champ werd uiteindelijk gebruikt voor alle voertuigen.
Het project om te komen tot de Austin Champ begon in 1947 om onafhankelijker te worden van de Verenigde Staten voor de aankoop van Jeep achtige voertuigen. Het voertuig werd ontworpen door het “Fighting Vehicles Reseatch and Development Establishment” (FVRDE). De eerste prototypen waren de Nuffield Gutty en Wolseley Mudlark. De uiteindelijke productieopdracht zou naar de firma Austin gaan. De onafhankelijke wielophanging in het voertuig was van Alec Issigonis en er lag een Rolls Royce B40 motor in van 2.8 liter. Dit laatste was een gevolg van een wens van het Britse leger om de in gebruik zijnde motoren te standaardiseren. Civiele versies hadden de Austin A70 motor.
Er was geen sprake van een hoge en lage gearing in het voertuig, de power moest komen van de 80 pk sterke motor en de gemonteerde 5 bak, waarbij de eerste versnelling een extra lage versnelling is. Wel kunnen 2 en 4 wiel aandrijving ingeschakeld worden. De achteruit zit los van de versnellingsbak, dus er zijn ook 5 versnellingen achteruit beschikbaar. Als noviteit van die tijd had de auto een volledig gesynchroniseerde versnellingsbak.
De eerste productievoertuigen werden afgeleverd in 1950 en de productie zou tot 1956 voortduren in de Austin fabriek in Longbridge bij Birmingham. Er bestonden 2 varianten Cargo en Fitted For Wireless (FFW, radio), die we allebei in de vloot hebben. In het leger werden ook varianten omgebouwd naar ambulance, telefoonkabel leggers en varianten met machinegeweren.
In die tijd werd de Champ als een gecompliceerd voertuig ervaren door werkplaats personeel. Tevens bood de body minder beschutting dan de Land Rover series 1, die deuren had en de Champ niet (hooguit flappen). Tevens was de auto 2 keer zo duur in aanschaf als een Land Rover series 1. De Champ was vooral als snel aanvalsvoertuig bedoeld, de behoefte aan zo’n voertuig nam echter af na de introductie. Het Britse Leger had al verschillende Land Rover Series 1 als tussenoplossing aangeschaft in afwachting van de Champs (de Land Rovers waren oorspronkelijk voor de boerenbevolking bedoeld!) en ging na 1956 definitief over op Land Rover. De productie van de Champ werd na 11.000 van 15.000 bedoelde exemplaren beeindigd. De Champs werden na 1966/ 167 door het Britse leger afgestoten. Gezien de superieure off road prestaties en rijkwaliteiten van de Champ neemt de belangstelling voor de auto de laatste jaren echter toe.