Austin Gipsy G4M15 uit 1966

  • Austin Gipsy
  • Austin Gipsy
  • Austin Gipsy
  • Austin Gipsy

Austin Gipsy G4M15 uit 1966

(De Austin Gipsy zal in de nabije toekomst al gaan rijden)

 

De Austin Gipsy is een klassiek 4 x 4 voertuig gebouwd door de Austin Motor Company, destijds onderdeel van de British Motor Corporation van 1958 tot 1968. Het was de beoogde opvolger van de civiele versie van de Austin Champ, waarvan de productie in 1956 ophield. Austin spelde de type aanduiding “Gipsy”, in plaats van het taalkundig correcte “Gypsy”. Naar verluidt bracht Land Rover snel het Series 2 model op de markt toen ze  hoorden van de ontwikkeling van de Gipsy.

 

De Austin Gipsy bestond in 2 chassisvarianten 90 inch (2286 mm), short wheel base SWB en 111 inch (2819 mm), long wheel base LWB, de laatste bestond alleen in Series II vorm, die vanaf 1964 werd verkocht. Het verschil tussen de twee Series zit in de gril, bij Series I van staal en Series II heeft een chromen grill.

 

Als motor viel er te kiezen tussen de 2199 cc benzinemotor uit de Austin A70 en de 2178 cc diesel motor zoals die ook in de Austin FX4 taxi werd gevoerd.

 

Oorspronkelijk werd de auto alleen geleverd met de vooruitstrevende Flexitor vering, met onafhankelijke wielophanging, later kwamen er ook wagens met bladveren beschikbaar zoals de Land Rover series 2 en 2a dat ook had. De wagens met Flexitor vering hadden een betere wegligging in het terrein dan de wagens met bladveren.

 

Alhoewel enkele wagens door de Britse krijgsmacht zijn beproefd, zijn ze daar nooit op grote schaal gebruikt. Wel had de Britse Home Office, de Britse versie van de Nederlandse BB (Bescherming Bevolking) een relatief grote vloot van deze auto’s voor brandweer doeleinden in geval van natuurrampen en oorlog.

 

Onze auto is is een LWB G4M15 uit 1966, een gesloten wagen die Heathrow Airport als eerste eigenaar had. Deze luchthaven had 4 van deze auto’s die werden gebruikt voor VIP transport. Naar verluidt maakten ook de Beatles wel eens gebruik van de VIP Gipsy’s en daar is ook een foto van. Of de Beatles ook in onze auto hebben gezeten, kunnen we niet met zekerheid bevestigen. Na de luchthaven heeft de auto slechts 2 andere eigenaren gehad. De auto is in de uitvoering met dieselmotor en bladveren.

 

De Austin Gipsy productie, een van de eerste echte SUVs, werd in 1968 beeindigd met het opgaan van het BMC concern in British Leyland. In British Leyland zat ook al Rover en Land Rover en de Land Rover werd in beduidend hogere oplage verkocht dan de Gipsy. Van de Gipsy zijn slechts 21.208 exemplaren gebouwd.

Categorie
Voor stilstaande presentatie